Read // Zes boeken voor deze zomer

BOOKS, LIFESTYLE

Zomer.  Vakantie. Zeeën van tijd. Tijd die je niet langer doorbrengt met Netflix, maar eerder ergens met je bol in de zon, cocktail – of mocktail – in de ene hand en waarom geen boek in de andere. Nog geen idee welk literair pareltje je deze zomer kan verslinden? Hier zijn zes boeken die je zonder twijfel moet gelezen hebben!

Een boek lezen kan pure ontspanning zijn, maar er echt tijd voor maken, blijkt voor veel mensen een opgave. Maar wanneer heb je meer tijd, dan tijdens een vakantie? En wat je graag leest, hangt eigenlijk volledig van jezelf af. In wat volgt, wil ik je graag inspireren met drie non-fictie boeken en drie fictieverhalen. Kwestie wat te kunnen afwisselen.

Aangezien ik heel graag boeken koop, maar jammer genoeg geen tijd kan kopen, staan de meeste boeken op dit lijstje ook nog op mijn must-readlist. Waarom ik ze erop plaats, lees je hier.

1. Dik. Lelijk. Wijf. – Anke Wauters

Toen Lelijk. Dik. Wijf. vorig jaar in de boekhandel verscheen, wist ik dat in het moest en zou hebben. Ik kreeg dit boek voor mijn verjaardag en begon er onmiddellijk in te lezen. Ik werd opgeslokt door Anke’s woorden, maar dat gold eveneens voor het vele schoolwerk, waardoor ik Lelijk. Dik. Wijf. even aan de kant moest leggen.

Anke Wauters vertelt over bodyshaming en hoe ermee om te gaan. Het is absoluut geen gids waarbij je te weten komt hoe je bodyshamers de baas kan, maar eerder een verslag van wat voor een effect bodyshaming kan hebben op iemands zelfbeeld.

2. De zoete waanzin – Paulus Hochgatterer

De zoete waanzin kocht ik op een fabrieksverkoop van De standaard boekhandel. Deze literaire psychothriller vertelt het verhaal van een Oostenrijkse psycholoog die  tegen wil en dank betrokken raakt in het onderzoek naar een moord op de grootvader van één van zijn patiënten. Gaandeweg krijg je als lezer een beeld van de bewoners uit het Oostenrijks dorpje waar het drama zich afspeelde.

Ik werd meteen aangesproken door de flaptektst. En ook de online commentaren zijn voor mij een extra reden om het boek deze zomer te lezen. De hoofdstukken zijn hapklaar, al moet je de aandacht er wel bijhouden, omdat het vertelperspectief niet altijd eenvoudig is te volgen.  

3. Hotel zonder sterren – Lara Taveirne

Zo’n twee jaar geleden bezocht ik de boekenbeurs. Eén van de boeken die ik toen kocht, was het tweede boek van Lara Taveirne. Hotel zonder sterren is een liefdesverhaal dat volgens De Standaardboekhandel de geschiedenis van de ontnuchtering schetst. Romantiek in het mooiste hotel van Europa of niet? Ik lees het deze zomer.

4. Suikerspin – Erik Vlaminck

“Wijven zijn crapuleuze serpenten. Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat en als het moet desnoods ook in het midden van de nacht doen ze niks anders dan in volle toerekeningsvatbaarheid kuren uithalen om venten volslagen hoorndol en ziekelijk hitsig te maken (…)”

Niet alleen de cover van het boek kon me bekoren, ook het cynisme en vulgaire van de flaptekst sprak me aan. Mijn level van humor gaat erg breed, dus dat zit snor. Mijn curiositeit naar hetgeen vooraf gaat aan deze erg gekleurde beschrijving van het vrouwelijke geslacht, haalde me over de streep om het boek op mijn must-readlist te zetten.

5. Life on sneakers – Evi Renaux

Wie nog niet hoorde van het boek Life on sneakers  heeft afgelopen twee jaar onder een steen geleefd. Het krachtige verhaal van Evi Renaux laat  ons op een confronterende manier zien hoe je leven op een korte tijd helemaal op zijn kop kan staan. Het boek is in de eerste plaats al een lust voor het oog, maar ook een ferme eye-opener voor velen onder ons.  Zeker de moeite als je eens een verhaal wil lezen waaruit je kracht kan halen, zonder al te cheesy te willen wezen. Voor wie na Life on sneakers nog niet genoeg heeft van Evi Renaux kan ook haar tweede boek Plan B verorberen.

6. Het jaar van de hond – Eva Daeleman

Waarom je Het jaar van de hond moet lezen, vertelde ik reeds in mijn review over het boek, toch neem ik dit boek ook in mijn zomerleeslijstje op. Ik heb het boek in één ruk uitgelezen en zou het zo opnieuw doen. Het verhaal is zo persoonlijk, zo eerlijk en zo puur. De moeite om te lezen dus. Mag het allemaal wat zonniger, maar nog steeds erg persoonlijk kan ook nog opteren voor Factor 25.

 

Ben jij een lezer en heb jij nog andere pareltjes die ik zeker eens moet lezen, laat ze gerust achter in de comments!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

