“The beach gonna get whatever body I give it.”

unknown

Het bikiniseizoen is officieel begonnen. Joepie! Voor velen toch, want plots komen heel wat onzekerheden boven water drijven. Zijn mijn striemen niet al te zichtbaar? Wordt mijn appelsienenhuidje nog sociaal aanvaard? Had ik toch die bikinibodyworkout moeten proberen? Je kent het fenomeen wel, hashtag bikiniseasonready. Maar waarom worden we geacht een strandlijf te hebben wanneer we gewoon wat afkoeling zoeken? Waarom zijn we zo gebrand op die onzekerheden en meer nog waarom worden onze imperfecties nog steeds beschouwd als reden om gebodyshamed te worden?

Summerproof. Alsof je begin mei een invite krijgt voor het bikiniseason en er een dresscode/bodycode bij staat. Do: tanned, strak en onbehaard. Don’t: melkflesbenen, stoppels, striemen en cellulitis. De enige zwembandjes die worden toegestaan zijn van die opblaasbare donuts, waar zowat iedereen mee moet poseren. Of flamingo’s. Maar absoluut niet diegene die vervaardigd zijn uit 100% lijfelijkheid. Zij die zich niet aan de dresscode houden, mogen ervan op aan dat ze door de buitenwippers – onder de vorm van smartphones – te kakken worden gezet op het internet. Want zo gaat dat nu eenmaal. Voldoe je niet aan de norm, helaas pindakaas. Kom volgend jaar nog maar eens terug.

Mag ik mezelf nog veilig voelen als ik  in bikini aan zee lig? Of moet ik voortdurend op mijn hoede zijn om het slachtoffer te worden van bodyshamers? Laatst bekeek ik enkele instastories. Eén van de stories die ik toen zag, zorgde ervoor dat ik het heel even benauwd kreeg, om me vervolgens te laten koken van kwaadheid. Ik zag foto’s van onwetende mensen minding their own bussiness op het strand. Voorzien van de nodige commentaren, pronkten ze op het verhaal van iemand die het  nodig vond deze personen te bespotten om wie ze zijn, maar meer nog; om hun uiterlijk. Aan diegene die vinden dat ze hun vrijheid van meningsuiting mogen inroepen wanneer ze commentaar geven op de diversiteit aan lijven; ik hoop dat het je nooit overkomt. Er is niks zo erg als aan de schandpaal te worden genageld op momenten dat je zowaar op je kwetsbaarst bent. Je mag je mening hebben, maar houd het alsjeblief beschaafd. Kwets niemand met woorden die diepe wonden achterlaten. Zelfs niet wanneer je denkt dat je niemand schoffeert, want er zal steeds iemand geraakt worden door jouw woorden.

Het hebben van een beachbody is blijkbaar een fenomeen waaraan mijn medemens duchtig meedoet. Bewust of onbewust, laat ons dat vooral in het midden houden. Als ik mijn pinterest open, zie ik van tijd tot tijd workoutpins. Mij goed, allemaal geen probleem; fijn zelfs dat je deze zaken pint om – wie weet – ooit wel uit te voeren. Want laat ons eerlijk zijn, onze pinterestborden zijn veelal utopieën. En ik hoop uit de grond van mijn hart dat je die workouts pint louter en alleen voor jezelf. Niet uit angst aangestaard te worden.

En alsof jezelf kwellen met het idee te moeten voldoen aan een bepaalde standaard alvorens op het strand te mogen gaan liggen nog niet erg genoeg is, zijn er ook de boekjes en de online versies van deze boekjes die je opdringen een summerbody te hebben. Ja Flair, ik kijk naar jullie. Je mag dan wel kiezen om af en toe plussize modellen in jullie artikels te verwerken, maar koppen zoals “Luiemeisjestips om je lichaam summerproof te krijgen” laten jullie geloofwaardigheid als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Ik vroeg me in de inleiding al af hoe het komt dat we nog steeds gebrand zijn op onze onzekerheden. En eerlijk, ik heb er geen sluitend antwoord op. Onzekerheden zijn als vicieuze cirkels. Net wanneer je denkt je kleine kantjes te aanvaarden, word je weer de dieperik ingesleurd door wat de perfectiepropaganda beweert de norm te zijn. Elke. Fucking. Keer.

En dan nog dit. Ik hoop oprecht dat ieder van jullie geniet van elke zonnestraal dat zomer 2017 je brengt en dat je jouw onzekerheden niet de bovenhand laat nemen. Of je nu voldoet aan de summerproof bodycode of voldoet aan je eigen bodycode: geniet!

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Body // Over beachbody’s en bodyshamers

BODY

2 gedachtes over “Body // Over beachbody’s en bodyshamers

Geef een reactie

