Spiegeltje, spiegeltje aan de wand // De ups & downs van Jimmy

BODY, SPIEGELTJE, SPIEGELTJE

Jouw lijf. Je hebt er maar één en je zit eraan vast voor de rest van je leven. “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand” laat mensen naar zichzelf kijken; wat zie je en hoe ga je ermee om. Vandaag deelt Jimmy van This made my day zijn verhaal. Jimmy is bezeten door alles wat met entertainment te maken heeft, post dagelijks op zijn blog en legde de afgelopen jaren een serieuze weg af op vlak van omgaan met onzekerheden. Hoe hij naar zijn lichaam kijkt, lees je in het artikel dat hij schreef voor de rubriek “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand”.

“Vandaag heb ik de eer om over mezelf te vertellen. Ik ben Jimmy en heb in de 27 jaar met ups en downs naar mezelf gekeken. Op dit moment is het positief, maar ik zal vertellen hoe dat in de loop der jaren is gegaan. Normaal schrijf ik berichten op mijn entertainment blog This made my day.

Al van jongs af aan ben ik een jongen geweest die wist dat hij anders was dan anderen, want ik val op mannen en de mening van anderen trok ik mezelf heel erg aan. Terwijl ik wel zeker was over mij keuzes van bijvoorbeeld kleding, had ik een levenslang gevecht met mijn onzekerheid.

Mijn zelfbeeld en onzekerheid begon groter te worden naarmate ik ouder werd. Toen ik in de pubertijd terecht kwam vond ik mezelf dik, terwijl dat nergens op sloeg, want ik zat qua gewicht rond de 75 kilo. Het had te maken met mijn zelfbeeld en dat was niet goed. Ik wilde op de andere jongens lijken en ook ‘hetero’ looks en bouw hebben.

De bouw van mijn lichaam is ook niet zoals ik dat had gewild. Ik had en heb wat stevige bovenbenen en vollere billen. Daar heb ik mij in de pubertijd onwijs voor geschaamd. Het paste niet in mijn beeld van hoe mijn lichaam eruit zou moeten zien. Ik heb wel eens opmerkingen gehoord dat ik als een eend zou lopen, vanwege mijn vollere billen.

Tijdens mijn vervolgopleiding heb ik meerdere pogingen gedaan om aan mijn zelfbeeld te gaan werken. Hoe goed ze hadden geprobeerd om mij te helpen; het had niet het effect waar ik op had gehoopt.

Ik kreeg verkering en vond het op sommige momenten gek dat diegene mijn lichaam accepteerde zoals het was. Daardoor liet ik het meer los. En zo los dat ik heel veel ben aangekomen. Het ging van kilo naar kilo goed totdat ik op het gewicht van 102 kilo zat. Het moest veranderen en dat heb ik drastisch gedaan.

Ik ben gaan sporten en stortte mezelf erin om zoveel mogelijk te gaan afvallen. Dan ben ik ook eigenwijs om het aan mezelf te bewijzen. Ik kan afvallen en meer dan mensen nodig vonden, want mijn huisarts gaf toen aan dat ik rond de 88 kilo moest gaan zitten. Dat was goed genoeg. Dat wilde ik niet en de combinatie met letten op mijn voeding en sporten hebben mij geholpen om onder de 80 kilo te komen.

Op mijn werk ging ik in gesprek met een andere leidinggevende en we hebben mijn verleden binnenste buiten gekeerd om te kijken waar mijn onzekerheid vandaan komt etc. Dat heeft mij heel goed geholpen en me een stuk geholpen met het gevecht tegen de onzekerheid.

Dat heeft zo’n anderhalf tot twee jaar geduurd voordat ik tevreden was met de hoeveelheid aan afgevallen kilo’s. Toen ik ging scheiden viel ik nog meer af en wilde toen perse op dat gewicht blijven. Ik werd te kritisch voor mezelf. Mijn obsessie van de weegschaal speelde weer op en ik ging iedere ochtend kijken of ik niet was aangekomen.

Ik vond een nieuwe lieve vriend en daarbij kon ik weer mezelf zijn zonder de obsessie. Ik moest het van me afzetten, maar uiteindelijk is het gelukt. Ik heb nu een leuk en gelukkig leven waar ik tevreden ben met mijn lichaam. Met een gezond gewicht en zelfbeeld. Ik maak mij geen zorgen wat andere van mij vinden. Ik leef voor mezelf. Als ik maar gelukkig ben.”

Voel jij je net als Jimmy geroepen om te vertellen aan de buitenwereld hoe jij naar jezelf kijkt en hoe je met jouw lichaamsbeeld omgaat? Heb je een boodschap voor jouw lijf en wil je die boodschap delen met de lezers van Concept? Schrijf je dan snel in voor de volgende ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand’.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

