Trips // Vliegen met vliegangst

TRAVEL

Je bent jong en je wil wat. Zoals op reis gaan, de grote wereld met je eigen ogen zien. Omvergeblazen worden door natuurpracht, culturen leren kennen, je grenzen – letterlijk én figuurlijk – verleggen, herinneringen maken waaraan je met een glimlach terugdenkt. Maar er is één probleem, je maag krimpt reeds ineen als je nog maar denkt aan het nemen van een vliegtuig. Klinkt het bekend?

Dit jaar ging ik met een bang hartje op vakantie. Twee jaar geleden werd ik door een plotse en zeer intense vliegangst overmand. In de nacht voor we van Barcelona terug richting België zouden vliegen, kreeg ik een droom waarin zich een ramp afspeelde. Featuring groot vliegtuig, ik en een vuurbol. *Zo ne grote vuurbol, jong. Bam*

Pas toen ik met beide voeten safe and sound op Belgische bodem stond, kon ik vertellen wat ik gedroomd had en waarom ik zo onrustig was. Of de verschillende vliegrampen van dat jaar er iets mee te maken hadden, ik denk het niet. Al waren ze zeker een goede voedingsbodem om mijn fantasierijke grijze cellen aan het werk te zetten.

Vorig jaar gingen het Liefste Lief en ik op vakantie met de auto. Ja, er gebeuren hoogstwaarschijnlijk véél meer auto-ongelukken, dan vliegtuigcrashes, maar toch. Ergens voelde ik mij veiliger. Noem het gerust een vals gevoel van controle. Later die zomer nog op vakantie gaan met het vliegtuig, neen, dat zag ik niet ziet. Ik voelde het bloed door mijn aderen pompen bij het gedacht alleen.

Maar dit jaar daagde het. Ik wou op vakantie. Naar de zon. Naar het Zuiden. Ik zocht bestemmingen die budgetproof genoeg waren, ging heel concreet aan de slag om een tripje te plannen. We boekten onze vliegtickets, reserveerden een hotelkamer. En wonder boven wonder; ik was de kalmte zelve. Was het omdat we zouden reizen met Brussels Airlines* in plaats van een niet nadergenoemde low-cost maatschappij? Of was het omdat ik over mijn vliegangst heen was? Mijn kalmte bleek echter van korte duur. Twee dagen later werd ik badend in het zweet wakker met opnieuw een doomsdaydream. Help.

Twee weken na de droom vertrokken we. Het Liefste Lief en ik namen de trein naar Zaventem, we checkten in, gingen naar de securitycheck en vervolgens wachtten we tot we konden boarden. Toen ik door de tunnel tussen de gate en het vliegtuig stapte, voelden mijn benen aan als elastiekjes die bij elke stap wat soepeler werden. Wat had ik mezelf aangedaan. Help.

Vliegen met vliegangst is geen lachertje. Maar als je de wereld wil gezien hebben, moet je jezelf over je angsten heen kunnen zetten. Tijdens de laatste twee vluchten die ik nam, maakte ik mezelf rustig door:

  • rustig adem te halen,
  • mijn hoofd te bedekken tijdens het opstijgen en landen,
  • te slapen tijdens de vlucht en
  • me te bedenken dat alle andere passagiers de kalmte zelf zijn, dus waarom paniekerig worden?

Heb jij net als ik vliegangst, maar belet je dat niet om de wereld te verkennen? Of heb je zelf tips om mijn vliegangst onder controle te houden tijdens toekomstige vluchten? Laat het gerust achter hieronder. Ik ben je enorm dankbaar!

*I know, de foto bij deze blogpost is met een vleugel afkomstig van de niet-nadervernoemde vliegmaatschappij. Ook dit heeft weer te maken met die vliegangst; het Liefste Lief en ik zitten niet meer aan het raampje. 😉

Bewaren

Bewaren

2 gedachtes over “Trips // Vliegen met vliegangst

    1. En heeft jouw mama daar een bepaald trucje voor tijdens de vlucht of op voorhand? Aangezien ik nog veel van de wereld wil zien probeer ik mezelf er ook over te zetten. Zeker tijdens de vlucht of het opstijgen, puur al om geen paniek op het vliegtuig te veroorzaken. 😉

Geef een reactie

